Glad foreleser på skriveverksted
- Svein-Arnt

- 11. juli
- 3 min lesing
Tenk å kunne sitte på et lite rom i ensomhet og skrive noen ord på et papir som har verdi for folk helt på andre siden av kloden.

Det er magi, i følge forfatter Lars Saabye Christensen. Han som skrev Beatles, og senere det berømte diktet "Gutta", - hvor er det blitt av alle gutta? Forøvrig skrev han det diktet mens han bodde på Sortland. God tilbakemelding på skriveverksted
Tema for skriveverkstedet under Sommer-Melbu var hvordan skrive gode fortellinger. Ut fra tilbakemeldinger fra deltakerne tolker jeg det sånn at dette falt i god smak.
« Lærerikt, nyttig, interessant, flotte skriveoppgaver, godt å få innblikk i hva som ligger bak det å skrive. Kommer til å lese litteratur på en annen måte. Inspirerende.
Det kom åtte stykker på en onsdag formiddag, i alderen 19 til 70 pluss. Alle med helt ulike skriveerfaringer, noen skrev litt til hjemmebruk, andre leste mye, mens noen frilanset for aviser og magasiner.
Felles var ønsket om å utvikle sine ferdigheter i å skrive fortellinger. De fikk øve seg underveis, og til slutt leste de opp en åpningsscene på en fritt valgt fortelling som virkelig viste at de hadde skjønt det. Det gleder meg ekstra mye, da det betyr at de hadde noe igjen for de fire timene vi hadde sammen.
Jeg er så glad for engasjementet og tilbakemeldingene, det betyr at jeg tør å påta meg lignende opplegg i framtida.
Vi tok utgangspunkt i skjønnlitterære virkemidler, særlig i novelleformatet, og viste hvordan disse teknikkene kan anvendes i fortellinger, enten det er reportasjer og portretter i media, eller reklame og merkevarebygging og intern kommunikasjon.
For eksempel, en fortelling om hvordan et nytt produkt ble til, eller hvordan bedriften du jobber i så dagens lys, mot alle odds, eller i content marketing.
Det å benytte fortellinger i formidlingen gir større impact, budskapet både huskes bedre og øker tilliten mye mer enn ren faktaorientert informasjon, som fort blir kjedelig, sorry to say!

Sentrale litterære virkemidler vi gikk gjennom var:
- In media res
- Show- don;t tell
- Undertekst
- Del for helhet
- Frampek
- Dialog
- Lage scener
- Betydningen av spesifikt og konkret språk
- Karaktertegning
- Epifani
- Holde tilbake informasjon
- Eskalerende og kausal
Hva er fortellinga om Norge?
Her lanserte jeg følgende forslag:
«Norge er et land med små forskjeller som vil være selvstendig og uavhengig».
Stemmer dette? Mye av den politiske diskusjonen i Norge handler om nettopp denne fortellinga.
I tillegg bemerkes at skal du få en politisk karriere i Norge må du i alle fall ikke si noe negativt om bunader og distriktene.
Fortellinger er overalt. Det å forstå hvordan fortellinger skrives og virker er en viktig kompetanse for de som er opptatt av formidling, ikke minst gjelder det i bedrifter og organisasjoner. Journalister bruker ofte det trauste nyhetspråket også i reportasjer og portretter der de med fordel kunne hatt en mer litterær form. Men det finnes mange gode unntak, se for eksempel denne: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fru-rauers-reise-1.16314326
Jeg vil takke deltakerne for positivitet og aktiv deltakelse, og håper at de nå sitter hjemme og skriver på sin neste fortelling eller starter på det som kan bli en roman en gang i framtida. Retter også en takk til Sommer-Melbu ved Håvard og Synøve som trodde på dette og la alt det praktiske til rette.





Kommentarer